2. Phonics and the Alphabetic Principle
● Learning phonics:
learning the systematic relationships between written letters and sounds
글자와 발음이 구조적으로 연결이 되는 것을 가르쳐주는 것(최근에 발달된 프로그램)
+ the range of spelling-sound correspondences
b → /b/
Exceptions) (예외 조차도 그 사이에 규칙이 있음)
- Rule based(bb-/b/, mm-/m/)
- X occur in many words
- silent 'e' (맨 끝에 'e' 묵음)
ex) 'Tim' vs 'Time'
모든 단어에 적용하지 못한다는 단점이 있다. 그렇기에 우리나라와는 달리 미국에서는 최소 3, 4학년까지는 파닉스를 가르친다.
● Phonics
- Learning phonics is learning the systematic relationships between written letters and sounds.- General level: letters and groups of letters represent sounds in a largely systematic way- Detail level: learning the range of spelling-sound correspondences that exist in a particular language.- It is important to know what the most useful rules in English are and to be able to determine whether it is better to deal with a particular word phonically or simply to encourage Ls to memorize the spelling of the whole word.
● Phonemic Awareness
- Phoneme Isolation (음소 구분): 단어를 separate 시키기
- Phoneme Identity (음소 파악)
- Phoneme Categorization (그에 따라 비슷한 음소 분류) : 모음(a, e, i, o, u)
- Phoneme Blending (합쳐졌을 때 어떻게 소리가 날 것이냐)
- Phoneme Segmentation (분절시켰을 때, 어떻게 될 것이냐)
● The Role of Phonics in a Reading Program
- Phonics are fit into a reading program in the following ways:
○ Isolated Words and Words in Texts (개별의 음가를 확인하고 읽어 보기)
○ Individual and Class (개별 혹은 수업 전체로)
- 파닉스는 특히 레벨이 많이 나뉨
○ Word Attack Skills (단어 공격 스킬)
- 학생들에게 모든 단어의 소리를 읽어보라고 함. 첫소리의 음가를 구분해보라고 함
○ Outlandish Proposals (이상한 proposal)
- 음가의 중요성을 느끼게 하기 위해, 이 단어가 있는 단어인지 아닌지는 중요하지 않음
- 알파벳의 각 소리를 알게 하는 게 초점이다.
● Word recognition
Word recognition when reading is helped (단어의 인식이 읽기에 도움이 될 때)
- by familiarity with what is being read
- by context clues coming from the meaning of what is being read (알고 있는 내용의 문맥적인 힌트)
- by being able to recognize some words as complete units (하나의 완전한 단위로써 일부 단어 인식)
- by being able to decode words phonically (음성적으로 단어를 해독할 수 있음)
● Spelling: Productive Phonics
○ Deliberate and Incidental Learning
→ Incidental: most learning / Deliberate: speed up learning
(우연적으로 많이 보고 반복해서 습득 / 계획된 학습이 되어야 정확한 소리 가능)
○ System learning and Item learning
→ System: learned by rules / Item: learned as unique items
(규칙으로 / 하나의 유닛으로 )
○ First language effects
→ Both positive and negative effects
(positive했을 때는 긍정적이겠지만, negative는 어려워서 발음하기 th처럼 발음하기 힘든 것들)
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