본문 바로가기
Teaching ESL, EFL Reading and Writing

Chapter 4-1) Extensive Reading [확장형 읽기]

by Yebin (Kylie) 2021. 11. 30.

● Extensive Reading(ER) fits into the meaning-focused and fluency development strands of a course, depending on the level of the book that the Ls read. (의미, 맥락 파악 중심이어야 함)

○ This chapter examines the research on graded readers to draw up a set of guidelines for setting up and managing extensive reading programs. 

These guidelines involve (쉽고, 재미있고, 그래서 많은 양을 읽혀야 함)

- understanding the type of learning that can occur through such reading

(문자를 인식함으로써, 무슨 말을 하는 것인지 해독하고, 거기서  나온 지식을 cognitive structuring을 통해 restructure하는 것이 중요)

- determining Ls' existing voc. knowledge 

(이미 배운 단어 지식을 기반으로 해야 함 = guessing해야 하는 단어가 최소여야 함)

- having interesting and engaging books (당연하지만 힘든 부분)

- getting Ls to do large quantities of R (많이 읽으려면 당연히 재미있어야 함)

- making sure that learning form R is supported by other kinds of learning

(Reading이라는 것은 하려면 쉬워야 함)

- In order to meet the conditions needed for learning from ER at a variety of levels of proficiency, it is essential to make use of simplified texts.

○ Reading can be a source of enjoyment and a way of gaining knowledge of the word.

(알고 있는 단어가 다양하게 쓰이는 지를 아는 것이 중요)

○ Reading development program will benefit from careful planning and monitoring.

(읽기 프로그램은 꼼꼼한 계획과 모니터링이 필요하다; 학습자가 어느 부분에서 힘들어 하는지도 반영 필요)

- Reading requires considerable knowledge and skill.

(Reading은 실제로 많은 지식을 기본적으로 필요로 하며, 단어, 문법, 문장과 문장 간의 행간을 읽는 능력, 글 전체의 구조 등을 파악하는 등 기본적인 지식을 요함)

- Learning thorugh ER is largely incidental learning.

(이미 안다고 생각해서 간과한 걸, 새로운 쓰임이 있음을 알게 되어 우연적인 학습 가능

ex. 처음 보는 단어인데 문맥을 파악하면서 자연스럽게 이해가 된 것)

 

○ Guidelines for planning ER programs

- the quantity of text that Ls need to read (양)

- how to keep Ls motivated (동기 부여)

- principles that Ts should follow (strand 4개가 모두 들어갈 수 있도록 규칙 짜기)

   ex. 사전을 찾지 않기 등