Chapter 1. Learning to Read in Another Language
1) Learning to Read in the First Language
- Shared Reading
- Guided Reading
- Independent Reading
2) Learning to Read in Another Language
3) Learning to Recognise and Spell Words
4) Prerequisites for Formal Reading Instruction
- Learning Letter Shapes
- Phonetic Awareness
- Writing Conventions
- Spoken Language and Reading
5) Phonics and the Alphabetic Principle
6) Spelling: Productive Phonics
7) Designing a Focused Spelling Programme
8) Principles for Teaching Reading
- Meaning-focused Input
- Meaning-focused Output
- Meaning-focused Learning
- Fluency Development
9) Tasks
The techniques to teach reading are largely meaning-focused
= give primary attention to understanding and enjoying the story
The techniques to teach reading : shared reading, guided reading, independent reading
1) Shared Reading
- 학습자가 선생님을 중심으로 둘러 앉고, 선생님이 사진과 그림을 보여주며 수업
- 선생님은 다음에 무슨 일이 일어날 지 학생들에게 유추를 하게 하고, 각자 의견을 말해보도록 함
- 읽은 후, 학생들은 그림을 그리거나 글을 쓰고, 연기를 하고, 이야기 속에 언어를 더 연구하게 함
- 학생들에게 읽고 싶어하는 blown-up book(팝업북)을 고르도록 하기
- 뉴질랜드 유치원과 초등학교에서 인기 있는 방법
- Don Holdaway(뉴질랜드)가 발전시킴
- 목적: 아이들이 읽기에서 재미를 느끼게 하기 위함(재미있는 이야기, 선생님과의 상호작용, 이야기를 예측하고 소감 말하기)
- blown-up 책 활용
https://www.youtube.com/watch?v=s1gBauKkbJs
2) Guided Reading
- 학생이 수업 전에 읽을 거리를 미리 읽어오는 것
- 선생님은 제목을 보고 모르는 단어가 없도록 한 후, 무슨 일이 일어날 지 예측을 시킴
- 학습자가 주제에 대해 알고 있는 내용을 말하도록 하기(brainstorming)
- 학생이 책을 읽기 전에, 책에 나오는 중요한 단어를 언급하여 이해시킴
- 학습자가 선생님에게 책을 읽을 때, pause, prompt, praise 과정을 사용하면 좋음
- 학습자가 단어를 모르면 pause, 계속 연구하면 helpful prompt, 학습자가 결국 단어를 읽는다면 praise
https://www.youtube.com/watch?v=yw6CyBjkPqw
3) Independent Reading
- 학습자가 책을 골라서 조용히 읽는 활동
- 학생들이 조용히 읽을 때, 선생님은 개별 학습자가 선생님 앞에서 책을 읽게 하는 시간으로 해도 괜찮음
- 읽기를 배울 가장 좋은 시기는 6-7세(지적으로 읽을 준비가 되어 있는 나이)
https://www.youtube.com/watch?v=2G7ET3Izv-A
'Teaching ESL, EFL Reading and Writing' 카테고리의 다른 글
Chapter 4-2) Extensive Reading [확장형 읽기] (0) | 2021.11.30 |
---|---|
Chapter 4-1) Extensive Reading [확장형 읽기] (0) | 2021.11.30 |
Chapter 2-2) Learning to Recognise and Spell Words (0) | 2021.11.30 |
Chapter 2-1) Learning to Recognise and Spell Words (0) | 2021.11.30 |
Chapter 4-3) Extensive Reading [확장형 읽기] (0) | 2021.11.30 |