본문 바로가기
Teaching ESL, EFL Reading and Writing

Chapter 4-2) Extensive Reading [확장형 읽기]

by Yebin (Kylie) 2021. 11. 30.

● The Goals and Limitations for Extensive Reading 

○ ER is a form of learning from meaning-focused input.

   - Day and Bamford(1998): ER involves a large quantity of varied, self-selected, enjoyable reading at a reasonably fluent speed.

(읽기라는 것이 많은 요소를 포함하고 있다. 자신한테 맞는 책을 고르는 것도 훈련을 통해 이루어질 수 있다. 따라서 학습자가 한 번 해보고 어렵다, 하면 바꾸어도 주고 시행착오가 중요하다. / 아이들이 직접 고르는 것은 중요하다. 아이들의 선택을 존중하는 것이 중요하다.)

 Reading can result in a variety of substantial proficiency gaines. (Elley, 1991)

   - Elley and Mangubhai(1981): 8 to 10-year-old Ls (30 min.s per day for 8 months) → 15 months' gain in 8 months

(실제로 8-18세의 학습자에게 매일 30분씩 읽기를 시켰더니, 15개월 동안 배울 양을 8개월동안 습득함) 

○ Waring and Takaki(2003): voc. tests at 3 levels of difficulty in a study of Ls reading a single graded reading text:

- recognition test: 글을 읽었을 때, 거기서 주어지는 단어를 한 번에 encoding-decoding이 바로 되는 지

- multiple choice test: comprehension을 기반으로 fill-in-the-blanks

- translation test: 번역

- delayed post-test: 한 두 달 후에 시험

 

● The Limitations for Extensive Reading [단점]

- 학습자는 자기가 많이 배웠다고 생각하지만, 시험을 보았을 때 생각보다 점수가 나오지 않음

→ 즉, 좀 더 다각적인 활동이 부족함

- 뇌의 연소가속성

→ It is important to make sure that there are repeated opportunities to meet the same voc. in R, and these repeated opportunities should not be delayed

(뇌는 새로운 정보를 계속 받아들이기 때문에 정보가 장기 기억, 내재화(internalize)이 되기 위해서는 반복이 필요하다.

 

● Find your learner's present vocabulary level○ ER can only occur if 95 to 98 percent of the running words in a text are already familiar to the L or are no burden to the L (Hu and Nation, 2000)(읽기 텍스트에 95~98%는 아는 단어여야지, 학습자에게 부담이 없음)- 80% of the running words were known: no Ls gained adequate comprehension(단어의 80%만을 안다면, 학습자는 적당한 이해를 하지 못함 ; 현재 한국의 수능 영어의 문제점이기도 함)- 95~98%: a few L gained adequate comprehension but the majority did not(95~98%를 알면, 몇몇은 적당하게 이해를 하지만 대다수는 그렇지 못함)https://www.wgtn.ac.nz/lals/resources/paul-nations-resources

 

Paul Nation's resources | School of Linguistics and Applied Language Studies | Victoria University of Wellington

Vocabulary analysis programs Access Range, VocabProfile, and AntWordProfiler to analyse the vocabulary load of text.

www.wgtn.ac.nz

▶ 여기서 Paul Nation의 최근 논문 참조하기

How large a vocabulary is needed for reading and listening.pdf
0.21MB

○ Research with native speakers indicates that a density of 99 percent in preferable for meaning-focused input(Carver, 1994)

○ Ls would need a voc. of 9,000 words to read novels written for adults(Nations, 2006)

(9,000단어 이상의 단어를 알고 있어야 어른들에게 소설을 읽힐 수 있음)

○ For Ls of English to do EF at the elementary and intermediate stages of proficiency, it is essential that they read graded readers that have been specialty prepared for Ls of English.

(학습자의 수준에 맞게 학습을 해 줄 필요가 있음, 그리고 그 수준은 학습자의 어휘 양에 따라 맞추어야 함)

○ It is only by reading such texts that Ls can have the density of known words that is essential for ER.