본문 바로가기
Teaching ESL, EFL Reading and Writing

Chapter 2-1) Learning to Recognise and Spell Words

by Yebin (Kylie) 2021. 11. 30.

▶ An essential part of the Reading skills is the skill of

- being able to recognize written forms and to connect them with their spoken forms and their meanings

- recognizing known words and deciphering unfamiliar words

+) recognize를 하지 못하면 난독증이다

 

▶ Reading skill is the "Balance" of 

1) Meaning-focused input

2) Meaning-focused output

3) Language-focused learning

4) Fluency development

 

1. Prerequisites for Formal Reading Instruction

To benefit from instruction on spelling rules, learners need

(1) Learning letter shapes

(2) Phonetic awareness

(3) Writing conventions

(4) Spoken language and reading

 

+) (1)번의 알파벳을 배울 때, 's' 모양은 뱀이 '쉬이익'하면서 지나간다, 그래서 's'의 소리는 '스'라고 가르쳐주는 것이 더욱 더 효과적임

추가 예시) 'B(비)'가 와서 한 쪽이 쓸려가서 'P(피)' 모양이 되었네. 쓸려가서 너무 슬퍼서 마음에 피가 났어.

'A'에서 이 구멍이 정말로 크지? 입을 크게 벌려서 '애'라고 해보자('E'와의 차이점 자연스럽게 습득).

아이들에게 단순히 외우라고 하면 못할 가능성이 더 많기 때문에, 알파벳을 가르쳐 줄 때 다양한 방법을 모색하는 것이 중요

 

(1) Learning Letter Shapes

Learn to recognize the letter shapes because of the detailed recognition

teach how to write letters

Similar shapes: p, d, b, g → not taught at the same time

+) b와 d 쉽게 구별해서 가르치기 : 왼손과 오른손 엄지 척해서 왼쪽은 b, 오른쪽은 d / 아래로 뒤집으면 왼손은 p, 오른손은 q: b와 d는 너무 사랑해서 중간에 장애물 c가 있어도 마주보고 있어요!

 

● 활동

- Tracing over letters

- Repeated copying of letters

- delayed copying (시간차를 놓고 오랜 시간동안 단어를 visualize)

- letter matching of flash cards (find the pairs) (A-apple, B-banana)

- letter dictation : 본인 손바닥 혹은 공중에 글자 쓰기, 옆에 앉은 친구 등에도 쓰기 (오감으로 학습)

 

(2) Phonetic Awareness
- Knowing that spoken words are made up of sounds that can be separated

   ex) /kaet/ (cat) → / k ae t (크 + 애 + 앳) /

   Majority of ESL Ls : X need phonemic awareness activities

   +) 단어카드를 활용하여 minimal pair(최소대립쌍) 학습시키기 ex) line, fine

- The general principle is that words are made up of separable sounds. (알파벳과 소리의 대응을 알게 되면, 단어 외우는 속       도가 기하급수적으로 빨라짐)- Phonemic awareness and letter knowledge are the two best predictors of how well L1 children just entering school     will do at learning to read.   (음운론적 인지와 알파벳 지식이 학습자가 얼마나 학교에서 잘 읽을 수 있을까를 판단하는 척도 2개이다.)- Phonemic awareness training can have positive long-term effects on spelling.  (음운 인지 훈련은 스펠링을 파악하는 데 장기적인 긍정적 효과가 있다.)   ex) Christmas[크리스트마스], February[페브류어리]

 

(3) Writing Conventions

Knowing the basic writing conventions

Ls: need to be checked for knowledge

English

1. Writing: left → right

2. Contents: top → bottom of the page

3. Pages: front → back

4. Words: separated by spaces (띄워쓰기)

5. Sentences: begin with CAPITAL / end with . ? ! (punctuation) - 대문자로 시작, 구두점 찍기

6. Quotation marks(""): to signal speech of citation

7. Capital Letters: +extra meaning (대문자로 쓰면 추가적인 의미를 가지고 있을 때가 있음)

8. Paragraphs

9. Formal academic writing

 

4) Spoken language and reading 

● The experience approach to reading

- is based on the idea that

- when learning to read, L should bring a lot of experience and knowledge to their reading so that they only have to focus on small amounts of new information

학습자들이 자신의 글쓰기에 많은 지식이나 경험을 넣도록 하기

 

● Ashton-Warner' approach(1963) [P. 12]

1. 학습자가 자기한테 최근에 본인에게 일어났던 일 혹은 흥미있어 하는 것을 설명하는 그림을 그린다.

2. 학생들은 차례대로 한명씩 선생님에게 자신의 그림을 가져가서 보여준다.

3. 선생님은 아이에게 그림을 통해 설명한 내용을 써준다. 설사 문법에 맞지 않더라도 써 준다.

4. 아이들은 스스로 이 책을 읽게 된다. 학생은 자신의 경험을 기반으로 한 책이 만들어지다.

5. 그렇게 써진 책을 묶어 포트폴리오를 만들어 학습을 한다.