이 게시물은 한국외국어대학교 '영어학개론'을 기반으로 작성되었습니다.
This post is written based on 'English Linguistics' in Hankuk University of Foreign Languages.
◎ PC에서 작성한 글이므로 모바일 버전은 PC 버전에 비해 순서가 섞여 보여질 수 있는 점 유의 바랍니다.
(가급적 PC 버전을 추천드립니다.)
◎ 교재는 'An Introduction to Language(Tenth Edition)'입니다.
< Chapter 1: What Is Language? >
1) Linguistic Knowledge
- Sound System
- Words(Arbitrary)
- Creativity
- Sentences and nonsentences
2) What Is Grammar?
- Descriptive Grammars
- Prescriptive Grammars
-Teaching Grammars
- Universal Grammar
- Development
- Sign Languages (Language Universal의 증거)
3) What Is Not (Human) Language?
- Birds and Bees
- Can Animals Learn Human Language?
4) Language and Thought
1. What is Language?
- The attribute that distinguishes humans from other animals
- Language : the source of human life and power
- African : newborn child 'kintu (=thing)' O / person 'muntu (=human being)' X
(언어를 배워야 human being이 된다고 생각했기 때문)
▣ 'know' a language?
- can speak to and understand each other
- 언어는 speech보다 큰 의미 > sign languages(using hands and facial expressions)
(deaf people은 사람들이 spoken languages를 듣고 이해하는 것처럼 sign languages를 보고 만들어내고 이해하기 때문)
▶ Languages may differ in modality (=method you use for language)
'언어'는 spoken Language, Written language, Sign language 모두 포함
2. Linguistic Knowledge
▣ 내재적 (implicit)
- 갖고는 있지만 의식을 못하는 지식
ex) 5살 아이는 관계사절(relative clause)가 뭔지도 모르면서 잘 사용함
" My grandfather [who was born in Sweden] sent me this present.
- Similarly, a person may walk without being aware of the mechanisms involved.
▣ Linguistic Knowledge의 종류
1. Knowledge of the sound system
ex) Phonetics, phonology
2. Knowledge of words
ex) Morphology, semantics
3. Knowledge of grammatical rules
ex) Syntax
▶ The study of linguistics changes our implicit knowledge into explicit knowledge (implicit → explicit)
(make us aware of and able to explain)
2-1. Knowledge of the sound system
1) Knowing what sounds are in your language, and what sounds are not (무슨 소리 있고 없는지)
- substitue sounds with sounds available in your native language (본언어에 있는 소리로 대체)
ex) French : this, that → zis, zat (프랑스에는 th가 없어서 z로 대체)
ex) Korean에는 없는 소리 : P/F, R/L, B/V
2) Knowing what sound combinations are possible in a particular language (소리 합체가 가능한지 아닌지)
ex) Nkurumah (former Ghana president)
- /nk/는 영어에서 단어의 첫 부분에는 올 수 X, 끝에는 올 수 O [응크] ex) thank, bank, think, sink
2-2. Knowledge of words (언어의 자의성 포함)
1) Knowing that certain sequences of sounds signify certain concepts or meanings (소리 조합이 의미 갖고 있는지 없는지)
ex) lut = l+u+t 하지만 의미는 X
ex) 'toy', 'boy'는 단어 O / 'moy'는 단어 X (의미가 없으므로)
3. Two features of human language
1. Arbitrary relation of form and meaning (언어의 자의성)
- 언어를 모르면, 단어가 이해가 안 되는 이유 (단어 형태와 의미가 자의적이기 때문)
▣ Arbitrariness : no natural correspondence between form and meaning
'Form' in spoken language = sounds (말할 때의 '형태' = 소리)
'Form' in written language = letters (쓸 때의 '형태' = 글자)
▷ The concept is represented by the words (같은 뜻이 나라마다 부르는 말이 다 다름)
ex) '집'이
'house' in English
'maison' in French
'casa' in Spanish
'dom' in Russian
'job' in Korean
▷ The same sequence of sounds represent different meanings (같은 소리가 나라마다 뜻이 다 다름)
ex) 'taka'가
'hawk' in Japanese
'fist' in Quechua
'small' bird in Zulu
'money' in Bengali
+) 수화에도 Arbitrariness 있음
ex) 중국의 수화 유저(Chinese Sign Language; CSL)와 미국의 수화 유저(American Sign Language; ASL)는 서로 이해X
▣ Iconicity
- Iconicity : the form of word mirrors its meaning (직관적, 딱 보면 아는 것)
- Many signs were originally iconic, where the relationship between form and meaning is not arbitrary.
(원래 표지판은 iconic이었지만, 시간이 지나면서 conventional하고 arbitrary하게 바뀜)
ex) sign for 'eat' or 'food' → 손을 입에 갖다 대는 표지를 보면 '먹는구나', '음식' 연상 가능
- Sound symbolism : Onomatopoeic words(의성어 - 본질이 iconic)
→ the pronunciation of some words suggest their meaning
ex) ding-dong, tik-tok, bang, zing, swish, plop
→ 하지만, 의성어도 나라마다 소리가 다 다름
ex) A rooster's crow is '꼬끼오' in Korea, 'Cock-a-doodle-do' in English, 'Kukkokiekuu' in Finnish.
ex) 소 울음 소리 '음메'는 영어의 'moo'와 전체적인 뉘앙스('ㅁ')는 닮았지만, 구체적으로 보면 다름
- Conventional signs / Natural Signs
- Natural Signs : part of biological make-up and do not have to be learned (생물학적, 배울 필요X)
ex) facial expressions, such as smiling and frowning (얼굴 찌푸리거나 웃는 등의 표정)
- Conventional Signs : must be learned, may be differ according to community (학습 필요, 사회적 약속, 나라마다 다름)
ex) 수화
ex) 제스처(OK, money)
2. The creativity of linguistic knowledge (언어의 창의성)
- Knowing a language = 문장 무수히 많이 만들기
= 끝없이 길게 만들기
- Chompsky (1957)
- "Colorless green ideas sleep furiously."
→ 문법 O 말 X
- "Furiously sleep ideas green colorless."
→ 문법 X 말 X
- Creativity of language applies not only to the production of new sentencs, but also comprehension.
(언어의 창의성은 새로운 문장 만드는 데도 도움이 되지만, 이해력에도 도움이 된다.)
ex) Pigion-toed giraffes in pink skirts were dancing on my bed.
→ 말 X 이해 O 상상 O
- There is no limit to the possible length of a sentence. (문장 늘리는 것에서 끝은 없다.)
ex Is it a fact that Cindy knows that you know that I know that linguistics is an interesting subject?
4. Grammatical knowledge
- Knowing a language = 그 문장이 맞는지 아닌지 판단 가능하게 함
e) What he did was climb a tree (O)
What he thought was want a sports car (X)
→ Linguistic knowledge는 forming grammatical sentences하게 해 줌
5. Linguistic Knowledge
- Knowledge of the sounds, the words and the rules for their combination (소리, 단어, 조합 규칙)
- Knowledge of the rules for forming grammatical senteces (문법적으로 맞는 문장 만들기)
- The ability to judge whether a sentence is well-formed or not (맞는 문장인지 아닌지 판단)
6. Linguistic Knowledge and performance
- Linguistic competence : what we know about a language (언어적 지식)
- Linguistic performance : how we use this knowledge in actual speech production and comprehension (써먹기)
- Although infinitely long sentences are possible (competence) , they are highly improblable (performance)
(진짜 긴 문장을 만들 수 있긴 있어도 (언어적 지식) , 이해하기 힘들다 (써먹기).)
'English Linguistics' 카테고리의 다른 글
Morphology (2) - Morphemes (0) | 2021.06.15 |
---|---|
Morphology (1) - Content Words / Function Words (0) | 2021.06.15 |
What is Language (2) - Grammar (0) | 2021.06.15 |
What is Language (3) - HUMAN Language (0) | 2021.06.15 |
Morphology (3) - Rules of Word Formation (단어 형성) (0) | 2021.06.15 |